telefonie huisarts

Waarom telefonie zo belangrijk is voor de huisarts

Huisartsen krijgen het steeds drukker. Misschien is het je opgevallen dat de wachtkamers bij de huisarts bijna altijd vol zitten. Je moet dan ook vaak een kwartier of langer wachten voordat je echt aan de beurt bent. En als je een afspraak wilt maken voor de huisarts kom je 9 van de 10 keer in de wacht te staan. Er bellen dagelijks enorm veel mensen naar de huisarts en daarom is het erg belangrijk dat de telefonie goed werkt.

Efficiënt telefoneren

Omdat huisartsen steeds meer patiënten krijgen, is het van belang dat er efficiënt gewerkt wordt. De huisarts wil de patiënt natuurlijk zo snel mogelijk helpen en het is niet fijn als deze lang moet wachten op een antwoord of op het maken van een afspraak. Met een goede telefonie voor de huisarts worden oproepen gelijkmatig aan de assistenten aangeboden. Ook is er dan na elk gesprek tijd om het administratief goed af te ronden en alles in het systeem te zetten. Deze tijd kunnen de assistenten zelf instellen. Ook als er iemand van zijn/haar plek is, worden gesprekken niet aangeboden aan diegene tot er weer ingelogd is.

Altijd bereikbaar

Voor een huisarts is telefonie essentieel. Er kan namelijk zomaar iemand bellen met spoed. De telefonische bereikbaarheid is dan ook erg van belang, soms wel van levensbelang. Spoed moet dan ook altijd voor gaan. Bij de meeste huisartsen krijg je dan ook een keuzemenu waar je voor spoed kunt kiezen. Degene die voor spoed kiezen krijgen binnen 30 seconden een deskundig persoon aan de telefoon.

Maar ook als de huisarts een keer afwezig is door ziekte of vakantie moeten de patiënten gewoon iemand aan de lijn krijgen. De telefoontjes worden dan doorgeschakeld naar collega’s. Ook niet geheel onbelangrijk: bij drukte moet de huisarts ook goed te bereiken zijn. Vaak op een maandagochtend om 9 uur komen er tientallen belletjes binnen. Een lange wachtrij geeft veel druk bij de assistenten en dit bevordert de sfeer op de werkvloer niet. Er kan dan aan de laatstbellende worden gevraagd of hij/zij op een ander moment wil terugbellen. Dit geldt echter niet als het om een spoedgeval gaat.

Duidelijkheid

Duidelijkheid is erg belangrijk bij de huisarts. De patiënt die belt, wil namelijk weten waar hij/zij aan toe is. Als iemand belt en direct in de wacht wordt gezet, denkt hij of zij vaak ‘laat maar’. Het beste is als de huisarts de patiënt laat weten hoe lang hij/zij nog moet wachten of als hoeveelste ze in de wachtrij staan. Dit geeft duidelijkheid aan de klant. Ook is het handig om een speciaal keuzemenu op te stellen. Als iemand bijvoorbeeld een afspraak wil afzeggen, kan hij/zij dat aangeven in het keuzemenu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *